Juhendid ja nõuanded


Rajaleidja koostab juhendmaterjale ja nõuandeid, mis aitavad lapsevanematel ja haridusasutustel laste haridusteel ettetulevaid probleeme edukamalt lahendada.


RAJALEIDJA KRIISIAEGNE NÕUANDETELEFON

Telefonil 7350750 annavad meie õppenõustajad koolidele, tugispetsialistidele, aga ka lapsevanematele nõu, kuidas praeguses kiirelt muutuvas olukorras lapsi õppetöös toetada. Vastame telefonile tööpäeviti kell 12-16.


Lapse iseloomustuse näidised

Soovituslikud vormid, mille järgi haridusasutus saab koostada Rajaleidjale lapse iseloomustuse.


Lapse kõne arengut toetavad infovoldikud

Iga laps areneb oma tempos. Meie, täiskasvanud saame lapse kõne arengut toetada. Et vanemad oskaksid kõne arengu probleeme varakult ära tunda ja oma last toetada, panid Rajaleidja logopeedid koostöös Tallinna Ülikooli ja Eesti Lugemisühingu spetsialistidega kokku järgnevad infovoldikud. Voldikud on mõeldud tasuta kasutamiseks ja jagamiseks kõigile lapsevanematele, lasteaiaõpetajatele tugispetsialistidele jt huvilistele.


Lapse kõne arengut toetavad harjutusvideod

Meie logopeedide videosari õpetab mängulisel viisil tegema häälduselundeid arendavaid harjutusi ja hääldama õigesti eesti keele häälikuid. Videod muudavad harjutuste kodus tegemise lastele ja peredele kergemaks ning koduste harjutuste andmise logopeedidele hõlpsamaks.


 „Kust leida abi?“

Eraldi infolehel koolile, lasteaiale, lapsevanemale ning noorele on lühidalt selgitatud, millal ja kuhu pöörduda, kui lapsel on tekkinud probleemid õppimise, käitumise või suhtlemisega koolis, lasteaias või kodus. Teabelehti võib kasutada ja levitada igaüks. Haridusasutused saavad teabelehti jagada õpetajatele, lapsevanematele ja noortele, kinnitada rühma, klassi või õpetajate toa seinale, lisada kooli või lasteaia koduleheküljele jne.

  1.  Teabeleht „Kust leida abi“ lapsevanemale (eesti keelesvene keeles, inglise keeles)
  2.  Teabeleht „Kust leida abi“ noorele (eesti keelesvene keeles)
  3.  Teabeleht „Kust leida abi“ koolile (eesti keelesvene keeles)
  4.  Teabeleht „Kust leida abi“ lasteaiale (eesti keelesvene keeles)

 „Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis“

Materjal on inspireeritud 2018. aasta põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatusest. Muudatustega tehti suur samm edasi kaasava hariduse toetamises: palju sai lisatud uut, palju kohandati juba olemasolevat, loodi uus tasakaal paindlikkuse ja reguleerituse vahel. Juhendmaterjal annab ülevaate kaasava hariduse rakendamise kohustusest, vahenditest ja võimalustest – erinevatest meetmetest, teenustest, nende korraldusest ja rollidest õpilaste toetamisel koolis.

  1.  „Juhendmaterjal õpilase toetamiseks koolis“ PDF

„Erinevate õppijate toetamine õpetaja ja tugispetsialisti koostöös”

Koolis on alati olnud õpilasi, kes vajavad teistest rohkem abi ja juhendamist, märkamist ja julgustamist. Kuidas jõuda iga lapseni ja leida tema jaoks sobiv lähenemine? Millised on lapse vajadused ja keskkonna kohandamise võimalused? Kuidas meeskonnatöö saab abiks olla? Vastuseid küsimustele ja toetavaid mõtteid saab lugeja valminud abimaterjalist.

  1. Abimaterjal “Erinevate õppijate toetamine õpetaja ja tugispetsialisti koostöös” PDF

„Koolitöötajaid, lapsi ja lapsevanemaid toetav süsteemne lähenemine haridusasutuses“

Abimaterjal annab etappide kaupa ülevaate põhimõtetest, millele tuginedes selgitada välja õpilase toe vajadus ja tema abistamise võimalused. Juhis suunab mõtlema õpilase vajaduste märkamisele, välja selgitamisele ning sekkumisele kui süsteemsele tegevusele. Fookus on õpilase toetamisel, võttes aluseks nii arusaamad varajasest märkamisest kui ka konkreetse lapse huvid. Materjal on suunav abivahend koolitöötajatele – õpetajatele, tugispetsialistidele, haridusliku erivajadusega õpilaste õppe koordineerijatele, juhtkonnale ja ka teistele kaasamõtlejatele.

  1. Koolitöötajaid, lapsi, ja lapsevanemaid toetav süsteemne lähenemine haridusasutuses (Abimaterjal) PDF
  2. Lapse toetamise etapid (Joonis)  PDF
  3. Sekkumise läbiviimist toetavad võimalused ja ressursid süsteemi eri tasanditel (Joonis) PDF
  4. Kaardistamise etapis läbi viidud tegevused (Tabel) PDF
  5. Sekkumise etapis läbi viidud tegevused (Tabel) PDF

Abimaterjal sisaldab tabeleid, mida saab kasutada eraldi töölehtedena, kuhu märkida tegevuste aeg ja oluline info. See toetab meeskonda oma töö analüüsimisel ja koostöö korraldamist spetsialistide vahel organisatsioonisiseselt ning -väliselt. Seepärast on need ka eraldi kättesaadavad.


„Õpilase individuaalsuse arvestamine jõukohase õppimise tagamisel“

Juhendmaterjal annab soovituslikud juhised toevajadusega õpilase abistamiseks ja õppetöö korraldamiseks koolis. Materjal on kasutamiseks koolitöötajatele, kes tänapäevases kaasava hariduse põhimõtteid järgivas koolis igapäevaselt õpilaste arendamisega tegelevad, olles abiks nii õpetajale, kooli tugispetsialistile kui ka haridusliku erivajadusega õppe koordineerijale tugimeetmete väljaselgitamisel ja õpilasele võimetekohase õppe tagamisel.

Selgitatud on õpilase toetamise võimalusi üldise, tõhustatud ning eritoe raames. Käsitletud on õpitulemuste vähendamise, asendamise ning kohustuslikust õppeainest vabastamise teemat, koolivälise nõustamismeeskonna poole pöördumist ning antud on ülevaade eritingimustel eksamite sooritamisest.

Juhendmaterjal sisaldab õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardi ning individuaalse õppekava koostamise ja täitmise põhjalikku juhendit, millele on lisatud vormide näidised. Vormide näidised on lisatud ka eraldi tabelina, et vajadusel oleks võimalik neid lihtsasti alla laadida ja täita või oma vajadustele vastavalt kohandada.

NB! Alapeatükis „Õpitulemuste vähendamine“ lk 15-16 on 12.05.2020 sisse viidud mõned täiendused.

  1. Õpilase individuaalsuse arvestamine võimetekohase õppimise tagamisel (juhendmaterjal) PDF
  2. Õpilase individuaalse arengu jälgimise kaart (tabel) DOCX
  3. Individuaalne õppekava (tabel) DOCX

„100 Nõuannet oma raja leidmisel“

Rajaleidja võrgustik on Eesti juubeliaasta puhul kokku kogunud sada nõuannet karjääri- ja õppenõustamise teemadel, mis on elu eri etappidel aktuaalsed nii väikelaste, koolinoorte kui ka nende vanemate argipäevas. Trükises keskendutakse kahe suure teema, karjääri kujundamine ning lapse ja noore areng ning toimetulek lõikes sellistele alateemadele nagu eneseanalüüs- ja areng, haridustee, töömaailm, mitmekülgne õpikogemus, suhtlemis- ja kõneoskused, vaimne tervis, käitumine ja õppimine. Nõuanded suunavad tulevikuga seotud valikute langetamisel ja lapse arengu toetamisel.

  1.  100 Nõuannet oma raja leidmisel PDF 
  2. 100 Nõuannet oma rajaleidmisel ISSUU

 

Rajaleidja